Значення поняття “Грааль”

Ікона, на якій в час Тайної Вечері зображена Чаша з Валенсії

Ікона, на якій в час Тайної Вечері зображена Чаша з Валенсії

Коли ми починаємо вивчати літературну традицію про Грааль, ми можемо відзначити, що легенди про Грааль тісно пов’язані з легендами про Персефаль та про короля Артура. Ці легенди спершу були незалежними одна від одної. Історія про Персефаль має містичне походження, чи вона повинна бути віднесена до історії про простака (фр. nicelot), який, однак, наприкінці творить великі справи. В усіх версіях, які ми маємо, це частина легенд про Артура і, більш того, пов’язані з Граалем. Реконструкція оригінальної легенди про Грааль може бути здійснена тільки з допомогою аналітичного порівняння усіх наявних версій, це завдання виводить нас до найважчих проблем літературної історії[1].

Значення поняття “Грааль”

Література про Грааль групується навколо декількох великих розповідей, створених Готьє Мапом, Кретьєном де Труа, Робером де Бороном, анонімним автором “Персеваля” і “Парцифалем” Вольфрама фон Ешенбаха, який був написаний біля 1210 року. В цих п’яти розповідях сформульовані постійні теми та даний тип героя. В чотирьох перших розповідях Грааль – це чаша; згідно з Вольфрамом фон Ешенбахом, це дорогоцінний камінь, що впав з неба, але і для тих, і для інших це “найсвятіший” предмет, який має магічну силу. Грааль зберігається у глибокій таємниці в одному із замків, який є одночасно і фортецею, і храмом[2].

Усі середньовічні письменники погоджуються в одному: Грааль – єдиний в свому роді, він має магічні властивості, однак у визначенні його природи і походження є суперечки. В Робера де Борона та Кретьєна де Труа Грааль – Священна Посудина, яка містить декілька крапель Христової крові. Робер повідомляє про його походження (це чаша, яку забрав з Тайної Вечері Йосип Ариматейський), але він замовчує про матеріал, з якого він зроблений. Кретьєн навпаки, не згадує про походження, але дає детальний опис: “Посудина Грааля була тонкої роботи і зроблена з чистого золота. Вона була прикрашена найрізноманітнішими дорогоцінними каменями, найбагатшими та найбільш рідкісними, які тільки можна відшукати на землі та морі. Дорогоцінні камені, які прикрашували Грааль, дійсно не мали собі рівних”. У Вольфрама фон Ешенбаха Грааль – величезний смарагд, який впав з лоба Люцифера в момент його скинення з Раю, і одночасно якась річ, “назва якої написана на небі зірками”[3].

Поєднати значення каменю та чаші можна, якщо використати аквітанське пояснення слова “Грааль”. В аквітанській мові (Прованс, Франція) слово gresal чи greal(від gre – пісчаник для керамічного виробництва) дійсно означає “кам’яна ваза”. Тільки в аквітанській мові два визначення Грааля, які на перший погляд, цілком різні (посудина/камінь), об’єднуються на вербальному рівні. Аквітанська – єдина мова, що дозволяє на рівні слів представити Грааль як посудину, що містить кров Христа-Вседержителя. Так, Святий Грааль також може означати “королівську кров”.

 

[1] The Holy Grail // The Catholic Encyclopedia (http://www.newadvent.org/cathen/06719a.htm), 16.08.01, (1912). – С. 1 з 4.

[2] Сед Ж., де. Тайна катаров / Пер. с фр. Е. Морозовой. – М, 1998. – 268 с. – С. 106 – 107.

[3] Сед Ж., де. Тайна катаров / Пер. с фр. Е. Морозовой. – М, 1998. – 268 с. – С. 114 – 115.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

seventeen + 1 =