Фотографія як версія походження Туринської Плащаниці

Секондо Піа зробив першу фотографію Плащаниці

Секондо Піа зробив першу фотографію Плащаниці

Нещодавно вийшла книга під заголовком “Туринська Плащаниця: чиє зображення? Вражаюча правда відповідає на запитання” (“Turin Shroud: In whose image? The shocking truth unveiled”). Співавторами цього видання були Лінн Пікнет і Клів Прінс. Вони висунули версію, що Туринська Плащаниця була зроблена Леонардо да Вінчі у 1492 році. Основними тезами цієї книги такі [1]:

Камера-обскура - прототип фотоапарата

Камера-обскура – прототип фотоапарата

Радіовуглецевим аналізом визначено, що Плащаниця була вироблена між 1260 та 1390 роками з достовірністю 95%, причому була встановлена ймовірність 99,9% того, що Плащаниця вироблена між 1000 та 1500 роками, що робить хронологічно можливим те, щоб Леонардо да Вінчі міг створити Плащаницю.

Обличчя є фотографією самого Леонардо і схоже на його автопортрет, намальований червоною крейдою. Тіло ж взяте з досліджуваного Леонардо розп’ятого трупа. Тобто голова і тіло мають різне походження.

Стверджується, що Леонардо був членом таємного товариства, яке називалось Сіонський Монастир, члени якого вшановували Іоанна Хрестителя вище за Ісуса. Отже, видима відділена голова, як видно на зображенні Плащаниці, є символічним зображенням, оскільки Іоанну Хрестителю відрубали голову.

Ніколас Аллен, зав.кафедрою художнього мистецтва університету Порт Елізабет, Південна Африка, заперечив припущення, що Плащаницю зробив Леонардо да Вінчі, але представив у 1993 році власну теорію фотографії. Ніколас Аллен писав, що складники, які потрібні для фотографії, були відомими у ХІV ст. Фотографія робилась витримкою тіла три чи чотири дні при денному світлі. Світло фокусувалось на полотні, що було просочене нітратом чи сульфатом срібла. У великій камері-обскурі в отворі містилась двовипукла лінза із кварцевого кристалу діаметром 15 сантиметрів, товщиною сім міліметрів. Негатив був зафіксований аміаком чи сечею [2].

Мистецтвознавець Ізабель Пічек вказує, що фотографія має визначений світловий фокус (направленість світла), Плащаниця такого фокусу не має [3].

Сью Бенфорд звертає увагу, що рана у боці зображена на Плащаниці з лівого боку, як і повинно бути. Негатив такого ефекту не дає. При негативі утворюється “дзеркальне зображення”, тобто рана мусила бути у правому боці. Опоненти можуть зауважити, що кров нанесена незалежно від фотографії. Але відомо, що у середні віки загальноприйнятою точкою зору була та, що рана у боці Христа розміщувалась у правому боці, тому незрозуміло, чому середньовічний фальсифікатор помістив рану у лівому боці [4].

Є багато й інших факторів, які дозволяють відкинути цю теорію. Зокрема: фотографія не дає ні деталізованого, ні тривимірного зображення, хоч зображення, яке було утворене Алленом, надзвичайно схоже на зображення з Плащаниці. Фотографічний процес, представлений Алленом, дуже складний і важко повірити, що люди ХІІ-ХІV століття могли додуматись до такого досліду. Але якщо навіть це дійсно була б фотографія, вона не мала б властивостей Плащаниці.

Близькою до фотографічної є теорія використання камери-обскури. За Плінієм, вперше камеру-обскуру використовували греко-римські творці фресок. Але, як відомо, у середні віки не використовували ні камеру-обскуру, ані нічого не знали про наукові властивості світла. Властивості світла та оптики почали вивчати художники тільки з часу ренесансу. Крім того, згадки Плінія про використання античними митцями камери-обскури були знайдені при розкопках римських фресок, художники заново винайшли камеру-обскуру значно пізніше від першого показу Плащаниці [5]. Зображення не могло бути намальованим, як робили за допомогою камери-обскури, оскільки на Плащаниці не знайдено слідів фарби чи іншого пігменту.

Ще одна теорія виникнення зображення на Плащаниці вказує на те, що як фотографічна емульсія могли виступити алое і мірра, які використовувались при похованні Христа та якими могло бути просочене полотно. Це припущення висловив сіракузький лікар Роданте. Він довів, що сонячні промені, які опромінюють тканину, просочену алое і миррою, утворюють поверхневе зображення, якщо на неї 5 хвилин експонувати ультрафіолетове або просто сонячне проміння. Отримані відбитки були інтенсивного жовтого кольору і тільки на поверхні. “Таким чином, вперше доведено, – пише Роданте, – що льняне полотно, просочене розчином алое і мирри, проявляє властивості негатива, чутливого до сонячного світла” [6]. Він так описує свій експеримент: “Використовуючи тонкі сталеві голки, пробив на фотографії обличчя на Плащаниці яскравіші частини, які виникли від безпосереднього контакту з полотном. Потім, поставивши цю фотографію на полотно, просочене алое і миррою, і проекспонувавши це на сонячному світлі, утворилось зображення, подібний до того, що на реліквії. Цікаво, що поверхневі волокна мають інтенсивніше забарвлення, ніж ті, що далі від поверхні, як і на Плащаниці. Отримане негативне зображення було співмірним з зображення обличчя на реліквії” [7].

[1] Scavone Daniel. Book Review of “The Turin Shroud: In Whose Image?”// The Shroud of Turin Website (http://www.shroud.com/scavone.htm), 25.10.99, (1996). –С.1-2 з 3.

[2] Scavone Daniel. Book Review of “The Turin Shroud: In Whose Image?”// The Shroud of Turin Website (http://www.shroud.com/scavone.htm), 25.10.99, (1996). –С.3 з 3.

[3] Piczek Isabel. The Concept of Negativity Through the Ages vs The Negative Image on the Shroud// The Shroud of Turin, (http://www.shroud.com/piczek3.htm), 11.12.99, (1997). – С.15-16 з 18.

[4] Benford M.Sue. Negativity and the Shroud// The Shroud of Turin Website (http://www.shroud.com/benford.htm), 25.11.99, (1997). – С.1 з 2.

[5] Piczek Isabel. Alice In Wonderland and the Shroud of Turin// The Shroud of Turin Website, (http://www.shroud.com/piczek2.htm), 12.11.99, (1996). – С.6-8 з 19.

[6] Марінеллі Еммануела. Саван – Туринська Плащаниця / Пер. Завальнюк В.М. – Львів, 2002. – 184 с. – С. 89.

[7] Марінеллі Еммануела. Саван – Туринська Плащаниця / Пер. Завальнюк В.М. – Львів, 2002. – 184 с. – С. 90.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

five + three =